انیمیشن سازی چیست؟ [+سیستم مورد نیاز برای ساخت انیمیشن]
انیمیشن سازی چیست؟ [+سیستم مورد نیاز برای ساخت انیمیشن]
انیمیشن که از آن به عنوان پویانمایی نیز یاد میشود هنر خلق حرکت نام است. این هنر به وسیله ایجاد فرایند توهم حرکت به وسیله نمایش سریع تصاویر ثابت که تفاوت جزئی با یکدیگر دارند اتفاق میافتد. انیمیشن تشابه بسیاری به فیلم دارد، زیرا در فیلم نیز عکسهای ثابت که با یکدیگر اختلاف دارند پشت سر هم بر پرده به نمایش در میآیند. تنها تفاوت در آن است که انیمیشن را انیماتورها خلق میکنند، یا در معنای بهتر تصاویر را بر روی کاغذ میکشند. درحالی که در سینما تصاویر توسط دوربین از دنیای واقعی ثبت میشوند. تا انتهای این مقاله با موشن کده همراه باشید تا بطور کامل با مفهوم انیمیشن سازی چیست آشنا شوید.
در انیمیشن یا پویا نمایی تصاویر به صورت فریمهای پی در پی به اجرا در میآیند. یک فریم همان یک تصویری است که هنرمند بر روی کاغذ طراحی میکند و از کنار هم قرار گرفتن این فریمها حرکت ایجاد میشود. در واقع از کنار هم قرار گرفتن هر ۱۴ تصویر یا همان ۲۴ فریم در یک ثانیه، ما شاهد یک ثانیه تصویر متحرک خواهیم بود.
تعریف انیمیشن
انیمیشن یا جان بخشی به تکنیکی از قصه پردازی و تولید فیلم گفته می شود که با توهم حرکت بوجود می آید. در توهم حرکت چندین عکس ثابت که فقط مقداری تفاوت در آن هاست در کنار یکدیگر قرار میگیرند و باعث پیدایش انیمیشن می شوند. زمانی را تصور کنید که در حال عکاسی با موبایل خود هستید و چند عکس به صورت متوالی از یک سوژه مثل پرنده ضبط میکنید. اگر عکس ها را پشت سر هم به نمایش در بیاورید باعث بوجود آمدن توهم حرکت میشود و مانند این است که شما یک فیلم را ضبط کرده اید. پایه و اساس انیمیشن اصل عکسبرداری است. بدین صورت که یک فریم عکس و یک فریم سیاهی را به صورت لوپ پشت سر هم نمایش میدهید و توهم حرکت را بوجود می آورید.
اما امروزه با وجود تکنولوژی های بسیار زیاد در این حوزه روش ها و تکنیک های زیادی برای ساخت انیمیشن وجود دارد و حتی شما هم می توانید یک تکنیک جدید را خلق کنید! از جمله تکنیک های موجود می توان به پیپر انیمیشن، استاپ موشن، کات اوت، موشن گرافیک، انیمیشن سه بعدی و … نیز اشاره کرد. در صورت علامندی به یادگیری انیمیشن سازی می توانید سری به آموزش انیمیشن سازی پروژه محور موشن کده بزنید.
تاریخچه انیمیشن در ایران
عمر هنر انیمیشن مدرن در ایران حدود ۵۰ سال است در حالی که یافته های یک پژوهش نشان می دهد جایگاه هنرمندان ایران باستان در ردیف پیشتازان ایده پردازی های صنعت تصویر متحرک در جهان هنرهای نمایشی به شمار می رود. جالب است که بدانید، ابتدایی ترین انیمیشن ها، در شهر سوخته و طاق بستان کرمانشاه ایران به ثبت رسیده است. باستان شناسان ایتالیایی حاضر در شهر سوخته درهنگام کاوش در گوری پنج هزار ساله، جامی را پیدا کردند که نقش یک بز به همراه یک درخت روی آن دیده می شد.
سالها بعد منصور سجادی (باستان شناس ایرانی) با بررسی این جام به حرکت بُز به سمت درخت پی برد و حرکت این اثر را به انیمیشن امروزی تبدیل کرد . نقاشی موجود بر این سفالینه به گفت وگوی بز با درخت خرما می پردازد و در پنج فریم متحرک تنظیم شده است که به نظر پاره ای از اسطوره شناسان، بز و درخت خرما، نمادآشوری ایرانی به نشانه روابط تنگاتنگ دامداری و کشاورزی بوده است.
همچنین چندی پیش دکتر محمد عارف، در كرسی ترویجی خود از کشف اندیشه ی انیمیشن هزار و پانصد ساله ایرانی در جهان دفاع کرد و در پژوهشی که با موضوع کشف اندیشه انیمیشن ۱۵۰۰ ساله ایرانی در تابلو سنگی شکار گراز طاق بستان کرمانشاه انجام داده، این تابلو سنگی را مورد بررسی تحلیلی و تفسیری قرار داده و معتقد است که تابلو شکار گراز از عناصر مهمی از جمله داستان، صحنه، اشخاص، ماجرا، موسیقی، بافت، رنگ، حجم، زمان، فضا، ژانر، طرح، نماد، زبان، هدف، کشمکش، آغازه، میانه و پایانه برخوردار می باشد.
حتما بخوانید: تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن؟ [+بررسی شباهت ها]
کاربرد انیمیشن چیست؟
انیمیشن صرفاً برای سرگرمی مورد استفاده قرار نمی گیرد ، انیمیشن کاربردهای متفاوتی دارد و خود یک دوره گسترده است. برخی از کاربردهای انیمیشن که در استودیوهای انیمیشن ارائه می شود عبارتند از:
-
تحصیلات
همانطور که همه ما می دانیم مردم بیشتر از متن یا تصاویر ثابت تصاویر متحرک را به خاطر می سپارند ، بنابراین انیمیشن تنها و بهترین راه برای درک انگیزه اصلی هر آموزشی است و به همه کمک می کند تا در زندگی عملی خود رشد کنند. از انیمیشن در آموزش استفاده می شود زیرا باعث می شود کودکان انیمیشن را تماشا کنند و از آن خسته نشوند و به آنها اجازه دریافت اطلاعات را بدهد.
-
تبلیغات
انیمیشن مثل لوگو موشن نقش مهمی در تبلیغات دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ به نوعی از انیمیشن برای جذب مخاطب استفاده می کنند. یک نمونه از انیمیشن در تبلیغات، آگهی رقص پونی توسط شرکت تلفن “Three” است. این تبلیغ میلیون ها نفر را در سراسر جهان به وب سایت خود جذب کرد و در ازای آن سود هنگفتی به دست آورد. از انیمیشن برای تبلیغات در وب نیز استفاده می شود. بسیاری از شرکتهای بازیسازی انیمیشنهای جذابی را ایجاد میکنند تا مخاطبان را برای بازی یا بازدید از وبسایت جذب کنند.
-
ویدئو های توضیحی (Explainer)
یکی از رایج ترین کاربردهای انیمیشن در تجارت مدرن، ویدئو های توضیحی (Explainer) هستند که فیلم های آموزشی معمول را از کسل کنندگی در می آورند. مشاغل می توانند بهترین خدمات خود را بدون خسته کننده بودن معرفی کنند. تنها نکته منفی این است که این روند آنقدر محبوب شده است که مشاغل برای برجسته شدن باید از سبک های انیمیشنی منحصر به فردی استفاده کنند.
-
صفحات Loading
هیچ کس دوست ندارد به صفحه خالی خیره شود. انیمیشن های صفحات Loading کاربر را سرگرم کرده و ریسک ترک کردن سایت توسط کاربر را کاهش می دهد. علاوه بر آن فرصتی را برای نشان دادن شخصیت برند شما یا خنداندن کاربر شما فراهم می کند. گاهی اوقات مردم یک انیمیشن صفحه Loading را بیشتر از سایت واقعی به خاطر می آورند!
-
بازی
در صنایع بازی بیشتر چیزها به انیمیشن بستگی دارد. بدون مدل یک برنامه نویس نمی تواند یک بازی را برنامه نویسی کند و همه چیز در صحنه از مدل سازی، بافت، ریگینگ، نورپردازی و غیره همه توسط دانشجویان یا متخصصان انیمیشن انجام می شود.
انواع انیمیشن چیست؟
انیمیشن واقع یک اصطلاح جامع برای تمامی روشهای گوناگون افزودن حرکت به تصاویر (یا اجسام بی جان) است. در اینجا چهار مورد از اصلی ترین گونه های انیمشین ذکر شده است، هر چند که تعداد آن بسیار بیشتر است.
1.انیمیشن سنتی: هر فریم به صورت جداگانه ساخته شده و سپس به شکل پی در پی جهت ایجاد توهم حرکت در کنار یکدیگر قرار داده می شوند. این سبک ریشه تاریخی انیمیشن است، اما به دلیل پرهزینه و زمان بر بودن، انیماتورها روشهای مدرن تری را توسعه داده اند
2.انیمیشن های دو بعدی (مبتنی بر بردار): نرم افزار پیشرفته تر از انیمیشن سنتی نیز پشتیبانی می کند. اصل قضیه یکسان است، اما Flash و سایر نرم افزار های انیمیشن سازی مبتنی بر بردار، تک فریم ها را بر اساس ورودی انیماتورها تولید می کنند.
3.انیمیشن سه بعدی (CGI): در این روش کاملا جدید، کامپیوترها تمام تصاویر را تولید می کنند و انیماتور ها حرکات و زوایا را تنظیم می کنند. انیمیشن CGI به نمایش عروسکی و سنتی نزدیک تر است و انیماتورها بیشتر بر کنترل حرکات تمرکز می کنند و تصاویر را به کامپیوتر می سپارند.
4.استاپ موشن: در این سبک، فریم های جداگانه با دستکاری و عکاسی از اشیا واقعی ضبط می شود. این سبک به عنوان کلی موشن (انیمیشن خمیری) نیز شناخته می شود، اما، همانطور که در زیر می بینید، می توان از اجسامی غیر از گل نیز استفاده کرد. هرچند به اندازه انیمیشن سنتی پرهزینه و زمان بر است، اما نتیجه نهایی اغلب منحصر به فرد و با ارزش خواهد بود. در صورت علاقمندی به آشنایی بیشتر با استاپ موشن می توانید مقاله استاپ موشن چیست را مطالعه نمایید.
حتما بخوانید: تفاوت انیمیشن دو بعدی و سه بعدی [+نرم افزارها]
درباره رشته انیمیشن
انیمیشن ها یکی از پرکاربرد ترین آثار هنری به شمار می روند که در صنایع بسیاری نیز از آنها استقبال می شود. امروزه انیمیشن در همه جا حضور دارند و کشورهایی همچون ژاپن با تولید انیمه های پر محتوا فرهنگ سازی کرده یا تبلیغات و… را با استفاده از این هنر انجام می دهند.
برخی از افراد معتقدند انیمیشن سینمای آینده است و چنین موضوعی چندان بعید به نظر نمی رسد چرا که مسائل فرهنگی و هنری هر دوره با روش های خاصی منتشر می شوند و این هنر و صنعت که بخش عمده ای از آن را هنرهای قدیمی تری چون موسیقی و داستان نویسی تشکیل می دهد می تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد تا با ذهنی خلاق پا به دنیایی کاملا متفاوت و بدون محدودیت بگذاریم!
به طور خلاصه انیمیشن سازی علمی است که با استفاده از سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر، تصویرسازی های مختلفی انجام شده و در نهایت ممکن است با صداگذاری، اضافه کردن موسیقی و… نیز ادغام شود. انیمیشن ها با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و علاوه بر تصویرسازی و مهارت استفاده از نرم افزارهای مورد نیاز، هنرهای مختلفی مانند سینما، نقاشی و تصویرسازی، استفاده از جلوه های صوتی و فیلمنامه قوی و… در کیفیت انیمیشن تاثیر گذار هستند.
اهداف ساخت انیمیشن:
-
اول، سرگرم کننده:
ساختن یک فیلم انیمیشن برای دست کودکان باعث خوشحالی و سرگرمی کودک می شود و اعتماد به نفس و مهارت های او را افزایش می دهد زیرا او از چیزهای ساده از طریق فیلم هایی که با انیمیشن ساخته شده است می آموزد و از تلویزیون تماشا می کند یا می تواند در کارگاه های ساخت انیمشن مشارکت داشته باشد .
-
دوم، توسعه توانایی های ذهنی کودک در پاسخ به انیمیشن چیست :
با ایجاد انگیزه برای ساختن داستان های تخیلی الهام میگیرد و تا زمانی که به پایان داستان نزدیک نشده است خیال پردازی های بسیاری برای ادامه داستان میکند به شرطی که قبلا داستان را نداند. بلکه ذهن و تخیل او را برای تفکر عمیق برای ایجاد یک داستان فعال می کند. همچنین با فکر کردن در مورد چگونگی ساخت فیلم و اضافه کردن صدا به آن و حرکات اضافی، تخیل کودک را فعال می کند. تماشای انیمیشن به طراوت ذهن و حواس کودک کمک می کند.
-
سوم ، پرورش روحیه گروه:
مربی چندین تمرین و بازی دراماتیک را توسعه می دهد که در آن همه کودکان در یک گروه جمعی شرکت می کنند و بازی می کنند ، و ساخت داستان ، نقاشی شخصیت و عکسبرداری روی جعبه برای پشتیبانی از روند همکاری بین آنها کار می کند ، زیرا ایده انیمیشن بر اساس کار تیمی مشترک است.
-
چهارم ، تغییر رفتار کودک:
تمرینات و بازی های دراماتیک نیز ممکن است در کلاس های ساخت انیمیشن های کودکانه انتخاب شوند، که رفتار کودک را تجسم می بخشد و احساس او را نسبت به خود ، تخیل ، توانایی های خلاقیت و گشودگی او نسبت به ایده های جدید بهبود می بخشد و به او در رسیدن به پاسخ انیمیشن چیست کمک می کنند، همچنین به رشد شخصی، کار تیمی و تعهد به قرارها در زمان حضور در کارگاه و عزیمت و پذیرش دیگران و توانایی گوش دادن کمک می کند. به آنها و افزایش اعتماد بین او و فرزندان.
-
پنجم ، تکنیک های جدید را بعد از اینکه دریافتید انیمیشن چیست بیاموزید:
در کارگاه های ساخت انیمیشن کودکان در جواب سوال انیمیشن چیست وقتی بچه ها به کارگاه انیمیشن سازی می آیند ، جعبه ها و دوربین های چوبی را می بینند که بالای این جعبه ها و پشت آنها یک تلویزیون آویزان است ، وقتی کودک شروع به ساخت یک فیلم انیمیشن می کند ، می داند چه ارتباطی بین این دستگاه ها وجود دارد و شروع به یادگیری در مورد فناوری دوربین ، نحوه کار و نحوه انجام فیلمبرداری فیلم و صحنه های فیلم می کند.
نکات طلایی ساخت انیمیشن
- حفظ سادگی: مغز ما انسان ها پیچیده است ولی برای ساخت انیمیشن باید این پیچیدگی را در قالب یک سادگی نشان دهیم. تا می توانید صحنه ها و حرکت های انیمیشن را ساده طراحی کنید.
- شخصیت های انیمیشن خود را بشناسید: برای خلق یک کاراکتر نباید فقط به یک طرح دستی ساده از آن بسنده کنید. بیش از ۱۰ طرح از تمام قد شخصیت های خود در حالت های مختلف بزنید تا کاملا روحیه او را درک کنید و در صحنه هایی که می سازید، این روحیه را بگنجانید.
- شل نشان دادن موقع برخورد: وقتی شخصیت های شما به هم برخورد می کنند یا چیزی به آنها می خورد، باید کاراکتر را در حالت شل و ول نشان دهید.
- دیالوگ های خود را چندین بار گوش کنید: بهتر است که در صحنه های مختلف حتی صدای انیمیشن را قطع کنید ببینید که حرکات انیمیشن با چیزی که قرار است در آن صحنه گفته شود سازگاری دارد؟
- روش های جدید ساخت انیمیشن را بلد باشید: با افراد مختلف سرشناس در ساخت انیمیشن در ارتباط باشید و مدام از آنها سوال کنید.
- مراحل ساخت انیمیشن را بلد باشید: ساخت انیمیشن در سه مرحله پیش تولید (تولید داستان انیمیشن، شخصیت و فکر اولیه)، تولید (شبیه سازی صحنه ها و شخصیت ها) و پس تولید (دادن جلوه های ویژه و اصلاحات نهایی) می باشد. نکته هم این است که اگر می خواهید تبدیل به یک انیمیشن کار حرفه ای شوید باید بتوانید داستان انیمیشن خود را بنویسید و شخصیت های جالبی طراحی کنید که این کار با کمی تجربه و دیدن نمونه های انیمیشن بدست می آید. جزوه ۲۳ صفحه ای زیر را دانلود کنید تا با مراحل ساخت انیمیشن راحت تر آشنا شوید.
سیستم حداقلی مورد نیاز برای کار با نرم افزارهای انیمیشن
به این موضوع دقت کنید که هر نرم افزاری بسته به سیستم موتور رندرینگ و … ممکن است به سیستم قوی تری نیاز داشته باشد. مثلا در این لیست نرم افزار لومیون به سیستم قوی نیاز ندارد ولی مثلا تری دی مکس یا بلندر برای تهیه یک رندر انیمیشن ۲ دقیقه ای ممکن است ۴ روز سیستم شما را مشغول کنند! سخت افزار مورد نیاز سیستم یک انیماتور:
پردازنده
انیمیشن دو بعدی:
هر پردازنده Intel Core i5 مدرن یا پردازنده Ryzen 5 (Intel 8th gen / Ryzen 3rd gen به بعد).
انیمیشن سه بعدی
اینتل Core i7 / Core i9-XXXXH. 6-8 هسته خوب هستند اما هسته های چهار هسته ای نیز مشکلی ندارند.
در مورد AMD ، هر یک از جدیدترین پردازنده های Ryzen با “H” روی آن. مثال: AMD Ryzen 7/9 XXXXH
پردازنده گرافیکی
انیمیشن دو بعدی
هر GPU کارت های مجتمع مانند سری Intel HD / AMD Vega X خوب هستند.
انیمیشن سه بعدی
بگذارید به طور خلاصه ذکر کنم که من از افرادی که NVIDIA GTX / RTX را “فقط مخصوص کارت های بازی” میدانند عصبی می شوم .این پردازنده های گرافیکی GTX / RTX (به عنوان مثال: 1660Ti GTX یا 2060RTX) تقریباً برابر هستند.
امروزه کارتهای سطح بالای GTX دهم (1070GTX / 1080GTX) و سری RTX اخیر بسیار بهتر از این کارتهای “firepro / quadro” مخصوصاً برای ارائه GPU هستند (فقط در Animation ، در سایر برنامه ها کاربرد بیشتری دارند).
بنابراین…
افراد تازه کار : حداقل 1050Ti یا معادل AMD آن (AMD Radeon RX 540/550/550/560). این کافی است تا با استفاده از ویورپورت صاف و بدون بارهای کوچک پروژه و توسعه بازی. 1660Ti هر چند بسیار توصیه می شود.
حرفه ای ها: کارت های نسل دهم کارت های NVIDIA GeForce با مقدار زیادی vRAM یا آخرین سری RTX: 1660Ti ، 1070،1080 / 2060/2070/2080.
رم
8 گیگابایت RAM: برای کارآموزان و مبتدیان که انیمیشن شروع تازه شروع کردن 8 گیگابایت کافی است. هنگامی که پروژه های بزرگتر دارید مانند نقشه ها به پورتوفولیو ، فقط کافیست 16 گیگابایت RAM را ارتقا دهید.
16-32 گیگابایت: کارهای سنگین تر حداقل به 16 گیگابایت نیاز دارند.
رندر: بسیار وابسته به RAM است.
ذخیره سازی
هارد Solid State Drives برای همه. PCIe NVMe بهترین است اما SSD های SATA III نیز مشکلی ندارند.
از HDD خودداری کنید و SSD را انتخاب کنید ، در نهایت زمان کمتری را برای یک پروژه صرف خواهید کرد زیرا بارگیری برنامه ها / خواندن / نوشتن پرونده ها در چند ثانیه تقسیم می شود و ثانیه ها می توانند به ساعتها اضافه کنند!
مدل های انیمیشن کوچک: SSD 256 گیگابایتی مشکلی ندارد.
نرمافزارهای انیمشینسازی
پر تکرارترین سؤال بعد از اینکه “از کجا شروع کنم؟”، سوال پرطرفدار “از کدام نرمافزار استفاده کنم؟” است!
پس از آنکه با فرآیند انیمیشنسازی آشنا شدید و تصمیم گرفتید از کجا شروع کنید؛ حالا نوبت به آن رسیده که سبک و نرمافزار مورد علاقه خود را انتخاب کنید. پس باید با نرمافزارها و کارایی آنها آشنایی نسبی داشته باشید. در ادامه سعی میکنیم تا نرمافزارهای مهم و اصلی صنعت انیمیشنسازی در حوزههای 2بعدی، 3بعدی و استاپموشن را به شما معرفی کنیم.
نرمافزارهای ۲بعدی
ساخت انیمیشنهای 2بعدی، استراتژی بسیاری خوبی برای ورود به حوزه انیمیشنسازی است. چرا که بسیاری از نرمافزارهای این حوزه را راحتتر میتوان یاد گرفت و صدالبته برای استفاده از آنها به مشخصات سیستم بالا نیاز نداریم. از طرفی با یادگیری یک نرمافزار آسانتر قادر خواهید بود تا تمرکز بیشتر خود را بر کسب مهارت بگذارید که نتیجه آن قوی شدن درک شما برای ورود به حوزههای پیچیدهتر انیمیشنسازی خواهد بود. اما نرمافزارهای پرکاربرد و مهم حوزه 2بعدی عبارتند از:
- Animate CC
- Moho
- Toon Boom Harmony
- TV Paint
- Character Animator
- After Effects
- Dragon Frame
نرمافزارهای ۳بعدی
ممکن است این آشنایی اولیه با نرمافزارهای 3بعدی، برای برخی از شما که تازه با این حوزه آشنا میشوید سنگین به نظر برسد. اما فکر میکنم این که بدانید در صنعت انیمیشن از چه ابزاری برای ساخت این آثار زیبا استفاده میشود، خالی از لطف نباشد تا انتخاب بهتری داشته باشید و بتوانید زودتر، خودتان را برای سختیهای هر حوزه آماده کنید.
- Maya
- 3D Max
- Blender
- Cinema 4D
نتیجه گیری
در پایان باید بگوییم آنچه انیمیشن سنتی و انیمیشن مدرن را از یکدیگر متمایز میکند این نکته است که انیمیشن سازی چیست کار قبلا تصاویر را روی یک میز نور جایگذاری و طراحی میکرد و به تصاویر قدیمی خود دسترسی داشت، اما اکنون این فیزیک کنار گذاشته شده و معمولا تمامی مراحل ضبط روی تبلت و رایانه انجام میشود.
امروزه صنعت انیمیشن در تیزرهای تبلیغاتی، برنامههای علمی آموزشی، جلوههای ویژه یا انیمیشن ترکیب شده با فیلم، ساخت انیمیشن برای سرگرمی کودکان و نوجوانان، ساخت محیطهای شبیسازی شدهﻯ واقعی، ساخت بازیهای کامپیوتری جایگاه ویژه ای دارد.
درباره آرش اخوان
تجربه ی فعالیت 11 ساله در حوزه تدوین و گرافیک در شبکه 2 – 3 و شبکه نسیم و همچنین سابقه ی 5 ساله در حوزه تولید محتوا و سئو
سایر نوشته های آرش اخوان
دیدگاهتان را بنویسید