مراحل ساخت موشن گرافیک حرفه ای [5 مرحله – صفر تا 100]
مراحل ساخت موشن گرافیک حرفه ای [5 مرحله – صفر تا 100]
اگر به عنوان یک علاقهمند به حوزه گرافیک و دیجیتال آرت فعالیت میکنید، حتماً با مفهوم موشن گرافیک آشنا هستید. این حوزه جذاب و دوستداشتنی از دنیای دیجیتال به ما کمک میکند تا پیام مورد نظرمان را به صورت دقیق و موثر به مخاطبان انتقال دهیم. بازخوردهایی که از استفاده از موشن گرافیک به دست میآید، نسبت به روشهای سنتی مانند آگهیهای تلویزیونی با تصاویر دو بعدی و بیخلاقیت، بهتر و جذابتر هستند. در این مقاله، ابتدا به تعریفی از گرافیک پویا به عنوان یکی از مهارتهای کاربردی در دنیای دیجیتال میپردازیم، سپس مراحل ساخت موشن گرافیک را به سادهترین شکل ممکن برای شما توضیح خواهیم داد.
یکی از انواع محبوب تبلیغات ویدیویی، موشن گرافیک است. این نوع ویدیو، یک ابزار بسیار قدرتمند در حوزه داستانسرایی است و به وسیله آن میتوان پیام مورد نظر را به شکل جذاب و مؤثری به مخاطبان ارائه داد. موشن گرافیک را در همه جا مشاهده میکنیم، از آگهیهای تجاری تا رسانههای اجتماعی. تیزرهای تبلیغاتی موشن گرافیک از عناصر متنوعی تشکیل شدهاند، از سناریو و صدا گرفته تا طراحی و انیمیشن. اگر هر یک از این عناصر به درستی اجرا نشوند، ویدیو نهایی شما به شکل مطلوب و موثر به نظر نخواهد رسید. در ادامه، مراحل ساخت موشن گرافیک را به سادهترین شکل برای شما توضیح خواهیم داد. در صورت علامندی به یادگیری موشن گرافیک می توانید سری به دوره آموزش موشن گرافیک حرفه ای و پروژه محور موشن کده بزنید.
پیش نیازهای ساخت موشن گرافیک
موشن گرافیک، یکی از حوزههای جذاب تبلیغاتی است که توانسته در بخشهای مختلف از معرفی برند و محصولات تا ارائه خدمات و سایر بخشها، جایگاه مناسبی را پیدا کند.
این نوع نقاشیهای متحرک را در وبسایتهایی مانند یوتیوب و ویمیو بسیار مشاهده میکنیم، زیرا این ویدیوها توانایی دارند اطلاعات را به صورت سریع و راحت منتقل کنند. با توجه به تأثیر قابل توجهی که در بخشهای مختلف زندگی داشتهاند، سازمانها، سرمایهگذاران و حامیان مالی نیز تمایل دارند برای ساخت موشن گرافیک، هزینههای قابل توجهی را متقبل شوند. اگر شما نیز قصد دارید در زمینه ساخت موشن گرافیک یک موضوع را بیان کنید، نیاز است اصول را رعایت کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
- مفهوم اولیه
برای درک بهتر اصول ابتدایی، لازم است که از جزئیات ایده ذهنی خود و روایت داستان به خوبی آگاه باشید. با توجه به قابلیتهایی که این هنر دارد، معمولاً برای مطرح کردن یک مسئله و در نهایت ارائه راه حل، در زمینه معرفی محصول و خدمات، استفاده بیشتری میشود.
- سبک تصویری
در زمینه سبک تصویری، باید قادر باشید از بین انواع آن (هنری، واقعگرا، فلت یا سهبعدی)، انتخاب صحیحی داشته باشید تا نه تنها در انتخاب رنگ، بلکه در نمایش شخصیتها نیز انتقال درست مفاهیم صورت گیرد.
حتما بخوانید: موشن گرافیک چیست؟ (راهنمای جامع موشن گرافیک)
مرحله پیش ساخت
میتوان مراحل ساخت موشن گرافیک را به خط تولید یک کارخانه تشبیه کرد، که محصول نهایی آن یک تیزر تبلیغاتی است. مرحله پیش ساخت موشن گرافیک از مراحلی است که قبل از شروع به کار لازم است انجام شود. این مرحله شامل جلسهای حضوری یا غیرحضوری با حضور تیم گرافیست و مشتری است. در این جلسه، تمامی ایدهها و نظرات برنامهریزی و سازماندهی میشوند. در جلسه پیش ساخت موشن گرافیک، نیازهای مشتری مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرند. سپس، طرحی خلاقانه از سناریو ارائه میشود. این طرح، در مراحل ساخت موشن گرافیک به نوعی نقشه راه نیز است و شامل اهداف مشتری از ساخت موشن گرافیک، مخاطبان هدف، مهلت زمانی و بودجه است. پس از آن، گزینههای مختلفی که قرار است به مشتری ارائه شوند، بررسی خواهند شد.
مرحله اول ساخت موشن گرافیک: نوشتن سناریو
مرحله اول در ساخت موشن گرافیک بسیار مهم است. ویدیوهای موشن گرافیک عموماً کوتاه هستند و ممکن است به مدت ۳۰ ثانیه یا حداکثر ۱ دقیقه و نیم باشند، بنابراین شما زمان محدودی برای جلب توجه دارید. در این مرحله، سادگی و شفافیت بسیار مهم هستند. برای آمادهسازی داستان، میتوانید از سوالات زیر استفاده کنید:
- مخاطبان من کیان؟ چه کسانی هستند که میخواهید به آنها پیام برسانید؟
- چه موضوعات و مفاهیمی را باید به آنها منتقل کنید؟ چه چیزهایی را باید به یاد آورند؟ و چه اقداماتی را باید انجام دهند؟
- چه احساسی را باید در مخاطبان ایجاد کنید؟
به یاد داشته باشید که تصاویر متحرک شما راههای متعددی برای بیان داستان فراهم میکنند و نباید برای همه تصاویر از یک متن مشابه استفاده کنید. در حالی که در اینفوگرافیکهای ثابت باید بر روی تکرار داستان تمرکز کنید، در موشن گرافیک تمرکز باید بر حرکات، صداها و سایر عناصر باشد.
برای شروع، میتوانید با یک چارچوب کلی از داستان خود کار را آغاز کنید و در طول فرآیند تبدیل آن به اشیا، حرکات، صداگذاری، افکتهای صوتی و موسیقی، آن را پیش ببرید. ابتدا نقاط اصلی را در نوشتار مشخص کنید و عباراتی که شخصیتها باید بگویند را تعیین کنید. به یاد داشته باشید که در فایلهای ویدیویی زمان محدودی وجود دارد، بنابراین هر چه کوتاهتر بتوانید داستان را روایت کنید، بهتر است.
حتما بخوانید: تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن؟ [+بررسی شباهت ها]
مرحله دوم ساخت موشن گرافیک: ایجاد استوریبرد
در این مرحله، استوریبرد (Storyboard) به عنوان پلی بین فیلمنامه نوشته شده و جهان تصویری استفاده میشود. در استوریبرد، داستان را به فریمهایی تقسیم میکنیم و این فریمها را به صورت تصویری روی یک تخته سفید کشیده و نمایش میدهیم. این روش به ما کمک میکند تا قبل از شروع به کار، نسخه نهایی داستان را بررسی کنیم و متوجه شویم که داستان چگونه به واقعیت تبدیل خواهد شد. در استوریبرد، علاوه بر بیان تصویری داستان، باید روی جزئیات سینمایی فیلم مانند زوایای دوربین، ترکیب بندی صحنهها، ادامه داستان، حرکت اشیاء، شخصیتها، برشها، ژستها، حالت چهره و تا حدی ریتم کار کنیم.
مرحله سوم ساخت موشن گرافیک: طراحی استوریبرد
در این مرحله، ما استایلها و رنگها را به استوریبرد اضافه میکنیم. با توجه به طرح کشیده شده، ما قادر خواهیم بود داستان را به طرحهای واقعی تبدیل کنیم. در این مرحله، همه جزئیاتی که در مراحل نهایی انیمیشن استفاده خواهند شد، در نظر گرفته میشوند. بنابراین، برای طراحی جزئیات دقیق، باید زمان مورد نیاز را در نظر بگیریم. همچنین، در این مرحله، میتوانیم با همکاری نقاش طراحیها را مدیریت کنیم و از تجربه و تخصص او بهرهبرداری کنیم.
مرحله چهارم ساخت موشن گرافیک: ضبط صدای گوینده
در صورتی که ویدیو به صدای گوینده نیاز دارد، قبل از شروع کار باید یک گوینده انتخاب شود. لازم است تعیین شود که آیا گوینده زن، مرد یا هر دو جنس باشد. همچنین، با توجه به بودجه پروژه، سطح گوینده نیز مشخص میشود. در ساخت ویدیو، میتوان از گویندههای معمولی استفاده کرد یا به گویندههای معروف رادیو و صدا و سیما مراجعه کرد. سپس در یک استودیو صدا تخصصی، عملیات ضبط صدا انجام میشود.
حتما بخوانید: معرفی 7 نرم افزار برتر ساخت موشن گرافیک
مرحله پنجم ساخت موشن گرافیک: انیمیت کردن طرح نهایی
در مرحله ساخت انیمیشن، تمام تلاشهایی که در مراحل قبلی انجام دادهایم، مورد استفاده قرار میگیرد. هر مرحله پیشنیاز برای مرحله بعدی است. بنابراین، در این مرحله، تصور واضح و کاملی از پروژه در ذهن ما بسیار اهمیت دارد. ساخت یک انیمیشن روان و زیبا به همان اندازه قدمهای قبلی اهمیت دارد. بنابراین، باید حتماً چند نکته را در این مرحله در نظر بگیریم:
- سبک انیمیشن: سبک انیمیشن نه تنها به محو شدن یا ظاهر شدن شکلها روی صفحه محدود نمیشود، بلکه شیوه انتقال تصاویر از صحنهای به صحنه دیگر نیز نقش مهمی در شیوه داستانسرایی دارد. هنگامی که صحنه بهطور کلی تغییر میکند، میفهمیم که قرار است مورد جدیدی نمایش داده شود. اما وقتی کاراکتر از نقطه A به B حرکت میکند، ما منتظر ادامه داستان باقی میمانیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.
- زمان بندی: سرعت تغییر وضعیت تصاویر در موشن گرافیک اهمیت زیادی دارد. اگر سرعت بیش از حد زیاد باشد، مخاطبان نمیتوانند به درستی اتفاقات ویدئو را درک کنند. اما اگر سرعت بیش از حد کم باشد، موشن گرافیک خسته کننده خواهد بود. سرعت مناسب، بینندگان را مجذوب نگه میدارد.
- موسیقی: موسیقی یک عنصر مهم است که به روایت موشن گرافیک کمک میکند و تغییر حال و هوای داستان را ایجاد میکند. همچنین، موسیقی میتواند فاصله بین مکثهای صدای گوینده را پر کند.
- افکت های صدایی: اضافه کردن افکتهای صدا به موشن گرافیک بسته به درخواست مشتری اختیاری است. برخی از موشن گرافیستها معتقدند که باید جلوههای تصویری حرکت، برخورد، پرش و غیره را بدون استفاده از افکتهای صدا القا کنند. اما برخی دیگر معتقدند که اضافه کردن این افکتها ضروری است. نکته مهم این است که در ساخت موشن گرافیک خود تنها از آنچه ارزشمند استفاده کنید و این امر حواس بینندگان را از داستانی که روایت میکنید منحرف نکند.
چگونه جنبه های تبلیغاتی موشن گرافیک را درست کنیم؟
تأثیر موشن گرافیک در مارکتینگ و تبلیغات بسیار قابل توجه است. یکی از کاربردهای اصلی آن، در حوزه بازاریابی اینترنتی و تبلیغات است. موشن گرافیک در تبلیغات از ابزارها و فنون مختلفی بهره میبرد. اما چگونه میتوان آن را به صورت تبلیغاتی جذاب ارائه کرد و از چه ابزارهایی برای این منظور استفاده کرد؟
موشن گرافیک دارای بازوهای قدرتمندی است که توانایی انتقال مفاهیم را چند برابر میکنند. این بازوها باعث میشوند محتوا جنبه تبلیغاتی بیشتری پیدا کند. در ادامه به بررسی این بازوها که قدرت تبلیغاتی موشن گرافیک را افزایش میدهند، میپردازیم.
یکی از روشهای بیان مفاهیم در موشن گرافیک، استفاده از متن است. اغلب در تبلیغات تلویزیونی میتوانید متوجه شوید که از متن، کلمات و جملات بسیار کوتاه استفاده میشود. در تبلیغات تجاری و موشن گرافیک، متن و جملات گزینه بهتری نسبت به صدا دارند و در کنار تصاویر مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از متن در موشن گرافیک تبلیغاتی میتواند توجه بیشتر مخاطبان را جلب کند، زیرا ابزاری مهم در داستانگویی است. همچنین، صداگذاری، موسیقی و افکتها در کنار تصاویر متحرک و متن میتوانند تمرکز بیشتری را به محتوا جلب کنند و به ذهن مخاطب آمادگی بیشتری برای دریافت اطلاعات بدهند. این عناصر همچنین تأثیر چشمگیری روی تمرکز و تأکید بر مطالب خواهند داشت.
پک پیشنهادی: دوره آموزش انیمیشن سازی دو بعدی در افتر افکت
[پروژه محور]
سخن پایانی
در این مطلب، درباره مراحل ساخت موشن گرافیک صحبت کردیم و سعی کردیم توضیحات جامعی درباره هر مرحله ارائه دهیم. برای ورود به دنیای حرفهای طراحی گرافیک پویا، ابتدا باید آموزش مربوطه را دریافت کنید تا بر تکتک مراحل ساخت موشن گرافیک آشنا شوید. در نهایت، تمرین فراوان عامل اصلی موفقیت در این زمینه خواهد بود و خلاقیت و ایدهپردازی در کارهای شما، بیشترین تأثیر را بر جذب مخاطبان خواهد داشت.
از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله به شما در آشنایی بیشتر با مراحل ساخت موشن گرافیک کمک کرده باشد. لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
درباره آرش اخوان
تجربه ی فعالیت 11 ساله در حوزه تدوین و گرافیک در شبکه 2 – 3 و شبکه نسیم و همچنین سابقه ی 5 ساله در حوزه تولید محتوا و سئو
سایر نوشته های آرش اخوان
دیدگاهتان را بنویسید