انیمیشن سازی را از کجا شروع کنم؟ [+آشنایی با مراحل ساخت انیمیشن]

انیمیشن سازی را از کجا شروع کنم؟ [+آشنایی با مراحل ساخت انیمیشن]
انیمیشن روشی است برای عکاسی از طرحها، مدل ها یا حتی حرکت عروسک ها، برای ایجاد حرکت در یک سکانس خیالیست. چشمان ما فقط می تواند یک تصویر را تقریباً حفظ کند. ۱/۱۰ ثانیه، هنگامی که چندین تصویر پشت سر هم ظاهر می شوند، مغز آنها را در یک تصویر متحرک واحد ترکیب می کند. در انیمیشن سنتی، تصاویر روی صفحات شفاف سلولوی کشیده یا نقاشی می شدند تا از آنها عکس گرفته شود. کاریکاتورهای اولیه نمونه هایی از این مورد هستند، اما امروز اکثر فیلم های متحرک با تصاویر کامپیوتری یا CGI ساخته می شوند. برای ایجاد ظاهر حرکت آرام از طریق این تصاویر کشیده، نقاشی شده یا کامپیوتری، نرخ فریم یا تعداد تصاویر متوالی که در هر ثانیه نمایش داده می شود، در نظر گرفته می شود.
انیماتور شدن به چه معناست؟
کسی که انیمیشن را می سازد انیماتور نام دارد. انیمیشن تصاویر متوالی است و انیماتور کسی است به این نقاشی ها و مدل ها جان می بخشد. یک انیماتور قادر است انیمیشن های سینمایی، کارتون های تلویزیونی، تیزرهای تبلیغاتی، بازی های کامپیوتری، وب سایت ها و موزیک ویدئوها را بسازد.
انیمیشن قالب های مختلفی دارد. حتما شما هم قالب های انیمیشن دو بعدی و انیمیشن سه بعدی را شنیده اید اما به جز این دو قالب، قالب های انیمیشن کامپیوتری و انیمیشن تلفیقی نیز وجود دارد. برای ساخت این انیمیشن ها از روش های مختلفی استفاده می کنند. از جمله این روش ها، انیمیشن روی طلق، انیمیشن روی کاغذ، انیمیشن با بریده مقوا، انیمیشن کامپیوتری و… است. در صورت علامندی به یادگیری انیمیشن سازی می توانید سری به آموزش انیمیشن سازی پروژه محور موشن کده بزنید.
چگونه یک انیمیشن ساز شویم؟
حتما بخوانید: انیمیشن سازی چیست؟ [+سیستم مورد نیاز برای ساخت انیمیشن]
برای یادگیری انیمیشن از کجا باید شروع کرد
شروع کردن هر کاری حتی اگر بر آن کار کاملا تسلط داشته باشیم بسیار سخت است. یادگیری انیمیشن از آن دست کارهایی است که حتی اسم آن می تواند شما را به وحشت بیندازد. بسیار کار تخصصی به نظر می رسد و همین مطلب می تواند خیلی از شماها را از شروع کردن بازدارد. نگران نباشید این روزها هر کاری آسان تر از گذشته است. پیشرفت تکنولوژی و ساخت نرم افزارهای پیشرفته تقریبا یادگیری هر کاری را آسان نموده است. برای انیماتور شدن یا شروع کردن یادگیری انیمیشن سازی، اولین کاری که باید انجام دهید شروع کردن و نترسیدن است. تصور نکنید برای یادگیری انیمیشن باید به امکانات بسیار زیادی دسترسی داشته باشید. شما می توانید به راحتی وارد این صنعت شوید. نیازی نیست در ایتدا حرفه ای و بدون نقص باشید. از کارهای کوچک شروع کنید و رفته رفته مهارتتان را گسترش دهید. قبل از شروع بهتر است اطلاعات پایه ای از انیمیشن و انیماتوری داشته باشید.
مراحل طراحی و تولید انیمیشن چیست؟
-
در مورد انواع انیمیشن تحقیق کنید
قبل از هر چیز باید بدانید که به ساختن چه نوع انیمیشنی بیش تر علاقه دارید. انیمیشن 5 نوع اصلی دارد و برای ساختن هر کدام از این 5 نوع به مهارت ها و ابزارهای خاصی نیاز دارید. به عنوان مثال اگر می خواهید انیمیشنی به سبک سنتی بسازید باید مهارت های طراحی دستی خود را تقویت کنید. دامنه فعالیت هایی می توانید در زمینه انیمیشن سه بعدی انجام دهید گسترده تر است. زیرا برای ساختن یک انیمیشن سه بعدی مراحل بسیاری باید انجام شود، به عنوان مثال مدل ساز مدل سه بعدی شخصیت را با نرم افزار می سازد و انیماتور مدل سه بعدی را به حرکت در می آورد و… . مهارتی که برای ساخت استاپ موشن بیش تر نیاز دارید عکاسی است.
-
ایده تان را پیدا کنید
آنچه که به یک انیمیشن روح و جان می بخشد، یک ایده ی جان دار است. قرار نیست چیز عجیب و غریبی باشد، قرار نیست لزوما قلمبه سلمبه باشد. گاهی ایده ی ساخت انیمیشن ها از ساده ترین اتفاقات زندگی ماست که به آن لحن و بیانی ویژه می دهیم. ممکن است ایده شما کودکی باشد که به شیرینی های مادرش دستبرد می زند و مادرش برای در امان ماندن از سارق کوچولو خوراکی های خوشمزه را جایی دور از دسترس کودک قرار دهد.
حتما بخوانید: اصول انیمیشن سازی [اصول دوازده گانه دیزنی در انیمیشن چیست؟]
-
طراحی کنید
ساخت انیمیشن را با طراحی آغاز کنید و نترسید ، طراحی جزء جدایی ناپذیر کار ماست! طراحی و شناخت آناتومی کاراکترهایتان در انیمیشن همه چیز است. شجاع باشید و قلم به دست بگیرید و خط بکشید، همه چیز از همین خطوط آغاز می شوند. وقتی طراحی را می دانید، وقتی پرسپکتیو را بلد هستید میتوانید موقعیت های بیشتری را تصور کنید، و بهتر عمل کنید.
شما به عنوان انیماتور برای ساخت انیمیشن باید کاراکتر تان را مدل کنید (فرقی ندارد دو بعدی باشد یا سه بعدی) شما باید به شکلی باور پذیر راه رفتن کاراکترتان را نمایش دهید باید با جزئیاتش آشنا باشید.با خطوطش نوع حرکتش
-
آموختن را از پایه شروع کنید
کتاب های چاپ شده در زمینه انیمیشن را مطالعه کنید تا یک دید کلی نسبت به اصول ساختن انیمیشن پیدا کنید. بسته به زمینه ای که انتخاب کرده اید نرم افزارهای مرتبط به آن زمینه را بیاموزید.
-
آناتومی و نحوه حرکت کردن بدن را بدانید
موضوع دیگری که باید در آن استاد شوید مکانیک بدن است. برای تولید انیمیشن قابل باور باید بدانید که بدن انسان و حیوانات چگونه حرکت می کند. یکی بهترین روش ها برای یاد گرفتن مکانیک بدن فیلم برداری از انسان های در حال راه رفتن و حیوانات و پرندگان در حال حرکت است. این فیلم ها را با دقت تماشا کنید. مثلاً دقت کنید که دست های افراد مختلف هنگام راه رفتن چگونه در دو طرف بدنشان تاب می خورد. آشنایی با اصول حرکت بدن در دنیای واقعی به شما کمک می کند که انیمیشن قابل باورتری بسازید.
-
نرم افزار مورد نیاز
شما برای ساخت انیمیشن دو بعدی نیاز دارید حداقل یک نرم افزار گرافیکی و یک نرم افزار انیمیشن و تدوین را یاد بگیرید. می توانید برای تصویرسازی کارتان از نرم افزارهای ایلاستریتور و یا فتوشاپ استفاده کنید و برای ساخت انیمیشن یکی از نرم افزارهای موهو، تون بوم، افتر افکت و… را برای یادگیری انتخاب کنید و برای تدوین و صداگذاری نیز میتوان از پریمیر استفاده نمود.
حتما بخوانید: نرم افزار ساخت انیمیشن دو بعدی 2D و سه بعدی 3D
-
انیمیشن را با صدا زنده کنید.
در این مرحله پلان هایی که شما کار کردید باید برای صداگذاری و تدوین آماده شوند. بازبینی کردن پلان ها به شما کمک خواهد کرد تا اشکالات کار خود را بهتر متوجه شوید صداگذاری کردن روی کار و استفاده از افکت ها به کار شما جان و روح دیگری خواهد بخشید ، پس هرگز از این مرحله ساده عبور نکنید.
اگر قرار است کارتان را برای جشنواره ای بفرستید، اگر قرار است کار شما دیده شود توصیه می کنم از موسیقی های اوریجینال استفاده کنید گاهی اوقات دوستانمان می توانند به ما در ساخت موسیقی کمک کنند گاهی اوقات خودمان می توانیم خیلی خلاقانه افکت ها را بسازیم و کار را پس از تدوین نهایی با دوستانتان بازبینی کنید.
-
یک نمونه از کار خود را آماده داشته باشید
در هر سبک انیمیشنی که فعالیت می کنید، برای آن که شغل مناسبی پیدا کنید باید نمونه کار ارائه دهید. مهارت های شما از روی مدارک تحصیلی شما قضاوت نمی شوند بلکه باید نشان دهید که توانایی انجام این کار را دارید.
انیمیشن رو از کجا و چطور یاد بگیریم؟
مبحث یادگیری و شروع انیمیشن، ۳ تا بخش کلی داره.
۱- شناخت قسمت های مختلف تولید
۲- یادگیری کامل اون بخشی که خودت میخوای توش فعالیت کنی
۳- تغذیه ی ناخودآگاهت.
بذار دقیق تر بگم چون میدونم اصلا نفهمیدی چی گفتم:
برای شروع انیمیشن اول باید با اون سه تا بخشی که گفتم (محتوایی، صوتی و تصویری) آشنایی کافی پیدا کنی. وقتی میگم «کافی» منظورم این نیست که اگه یه کاری توی هرکدومشون بهت گفتن، بتونی انجام بدی. نه. فقط کافیه بدونی از کجا شروع میشن و به کجا میرسن، چه زیرشاخه هایی دارن، چه محدودیت ها و فرصت هایی توی هرکدوم هست، و ارتباطشون با هم چطوریه. این بخش آخر، یعنی «ارتباطشون با هم»، به شدت مهمه. چون بخش های تولید انیمیشن، خیلی خیلی به هم نزدیکن و رسما دارن دست در دست هم حرکت می کنن. اگه تو ندونی کار یه بخش، چطوری روی یه بخش دیگه اثر میذاره، و بعد خودت وارد یکی از این بخش ها بشی، ممکنه یه حرکت هایی بزنی که کارو برای بخش های دیگه سخت کنه.
حتما بخوانید: بازار کار انیمیشن سازی [+درآمد ساخت انیمیشن در ایران و خارج]
دوره انیمیشن سازی مناسب چه افرادی است؟
دوره انیمیشن سازی دوره ای جذاب و مفید است. این دوره در مباحث ابتدایی بسیار ساده است اما با پیشرفت و تخصصی شدن مباحث سخت تر و پیچیده تر می شوند. به همین دلیل شرکت در این دوره به همه افراد پیشنهاد نمی شود. در درجه اول علاقه به یادگیری مباحث سخت و پیچیده برای افرادی که قصد شرکت در این دوره را دارند، مورد نیاز است. به علاوه دوره انیمیشن مناسب افرادی است که قصد یادگیری مبانی طراحی انیمیشن به صورت حرفه ای و با هدف کسب درآمد را دارند. داشتن پشتکار موضوع مهم دیگر برای شرکت در این دوره است و افرادی در آن موفق خواهند بود که پشتکار لازم برای شرکت در دوره و انجام تمرینات به منظور یادگیری بیشتر و تسلط به کلیه مباحث را داشته باشند.
مزایا و معایب انیمیشن سازی چیست؟

یک انیماتور چه می کند؟
هنرمندان در فرآیند تولید انیمیشن؛ نقش های مختلفی را بر عهده دارند. ممکن است برای سالها؛ آن نقش را حفظ کنند و یا نقش خود را تغییر بدهند تا بتوانند یک پروژه را به اتمام برسانند، نقشها به همان اندازه ی خود هنرمندان؛ جالب و بی نظیر باقی می مانند. بیایید برخی از نقشهای موجود را بررسی کنیم.
- انیماتور: این نقشی است که وقتی به ساخت یک انیمیشن فکر می کنید؛ در نظرتان می آید: هنرمندانی که فریم به فریم حرکت یک شخصیت را در یک صحنه طراحی می کنند. همچنین سلسله مراتبی از انیماتورها وجود دارد،
- انیماتور کاراکتر : من به طور خاص به این نقش اشاره می کنم زیرا انیماتورهای شخصیت در حین تولید؛ یا بر روی یک شخصیت خاص کار می کنند، یا بخشی از تیمی هستند که انیمیشن کاراکترها در یک صحنه را طراحی و مدیریت می کنند.
- طراحی کاراکتر : این هنرمندان شخصیت ها ، اشیاء و اجزای صحنه را در فرآیند تولید انیمیشن طراحی می کنند. گاهی اوقات این یک موقعیت هنری مفهومی است و بعضی اوقات نیاز به ایجاد نقاشی ها و نقوش اصلاح شده تر برای تحویل به انیماتورهاست.
- هنرمندان پاکسازی: این هنرمندان، معمولاً انیمیشن طراحی شده را تحویل می گیرند و خطوط اضافی را پاک و طراحی های انیمیشن را مرتب می کنند به گونه ای که برای رنگ آمیزی و سایر هنرمندان در خط تولید آماده شود.
- Inbetweeners: این انیماتورها تمام فریم های بینابینی را طراحی می کنند که بین فریم هایی قرار می گیرند که انیماتور اصلی طراحی می کند. به منظورآن که همه چیز در فرآیند تولید سیار و متحرک باقی بماند، انیماتورهای اصلی، که در واقع باتجربه تر از سایرین است و در جایگاه بالاتری قرار دارد، به جای مشاهده آهنگ فریم صحیح حرکت به حرکت؛ باید به سمت ایجاد صحنه حرکت کند.
- مدلسازها و مونتاژ کننده ها : این هنرمندان و افرادی که در موقعیت های مرتبط هستند، طرح ها و مفاهیم شخصیت را برای فرایند انیمیشن آماده می کنند. مدلسازهای سه بعدی از نرم افزار انیمیشن برای تبدیل یک طراحی به یک مجسمه دیجیتال استفاده می کنند.
- داستان نویس ها: این هنرمندان کاملاً به معنای واقعی کلمه صحنه را تنظیم می کنند. با استفاده از فیلمنامه، یک داستان نویس طراحی های صحنه را ترسیم می کند و دیگران – خصوصاً انیماتورها – را جهت تبدیل فیلمنامه به یک رسانه تصویری هدایت می کند.
- هنرمند پس زمینه: گاهی اوقات به عنوان یک هنرمند کلیدی رنگ آمیزی یا یک رنگ آمیز پوششی شناخته می شود، هنرمند پس زمینه برای تهیه طرح کلی رنگ در یک صحنه یا پروژه تلاش می کند. آنها بیشتر روی هنرهای زیبا تمرکز می کنند.
- مدیر هنری / کارگردان: اینها ارشدترین کارکنان بخش تولید انیمیشن هستند. بسته به تولید، ممکن است بالاتر از مدیر هنری، تولیدکننده و کارگردان وجود داشته باشد،؛ اما هرکسی با چنین عنوانی مشغول به کار باشد؛ همه هنرمندان را مدیریت کند و نقش ها، مهلت انجام کارهای شان و موارد دیگر خود را در یک پروژه سازمان دهی می کند.
حتما بخوانید: مراحل ساخت انیمیشن [9 مرحله اساسی نحوه ساخت انیمیشن]
چقد طول میکشه به درامد برسیم؟
تولید انیمیشن به شدت وقت گیره و حوصله زیادی میخواد. و تا وقتی هم که تموم نشده، رسما هیچ درآمدی نداره. دقیقا عین اینکه یه باغی داشته باشی و باید کلی رسیدگی کنی تا درختهاش به مرحله ی میوه دادن برسن. اینکه می بینی انقد انیمیشن های کوتاه و چیپ و عامه پسند و مسخره زیاد شدن و تک تکشون هم بعد از یه هفته کلا فراموش میشن، به خاطر اینه که طرف حاضر نیست برای کارش وقت بذاره و یه چیز درست حسابی تحویل ملت بده. آیا تو هم میتونی بری به اونا ملحق بشی و انیمیشن های بی ارزش عامه پسند درست کنی و بعد پیجت بازدیدش زیاد بشه که تبلیغ بذاری کلی پول بگیری؟ یا اینکه از مردم پروژه ی ساخت انیمیشن بگیری، بعد چهارتا فایل آماده بندازی کنار هم، دو قرون هم پول بابتش بگیری و بازار کسایی که میخوان کار با کیفیت تولید کنن رو به هم بزنی؟
درباره آرش اخوان
تجربه ی فعالیت 11 ساله در حوزه تدوین و گرافیک در شبکه 2 – 3 و شبکه نسیم و همچنین سابقه ی 5 ساله در حوزه تولید محتوا و سئو
سایر نوشته های آرش اخوان
دیدگاهتان را بنویسید