مراحل ساخت انیمیشن [9 مرحله اساسی نحوه ساخت انیمیشن]
مراحل ساخت انیمیشن [9 مرحله اساسی نحوه ساخت انیمیشن]
ساخت ویدیوهای انیمیشن یک کار چالش برانگیز است که علاقمندان بسیاری به انجام این کار مشغول هستند. انیمیشن ها به عنوان یک بستر مناسب برای آموزش مفاهیم مختلف به کودکان محسوب می شوند و بنابراین بسیاری از محتواهایی که برای کار کودکان تولید می شود به صورت انیمیشن است. البته انیمیشن ها گاهی مانند برای افراد بزرگسال نیز جذاب بوده و گاهی جهت ساخت موشن گرافیک و ساخت تیزر تبلیغاتی و معرفی محصولات مختلف از آنها استفاده می گردد. چه شما خودتان ساخت انیمیشن را انجام دهید و چه آن را به یک تیم حرفه ای بسپارید، باید بدانید که ساخت انیمیشن کار راحتی نیست و نیاز به طی کردن مراحل مختلفی دارد.
نحوه ساخت انیمیشن
انیمیشن نیز مانند فیلم های سینمایی و یا فیلم های کوتاه باید به گونه ای باشد که مخاطب خود را جذب نماید. در واقع انیمیشن ها هم باید دارای شخصیت های مخالف، لوکیشن مناسب و فیلمنامه باشند. انواع متنوعی از انیمیشن ها وجود دارد که بسته به هدفی که سازنده دنبال می کند، هر یک از این انواع می تواند تولید گردد. مراحل ساخت انیمیشن به قرار زیر است: در صورت علامندی به یادگیری انیمیشن سازی می توانید سری به آموزش انیمیشن سازی پروژه محور موشن کده بزنید.
1-ایده داستان (Idea/Story)
بیشک، اولین و مهمترین بخش هر نوع فیلم یا انیمیشنی یک “داستان خوب” برای تعریف کردن است!
اگر شما از ابتدای کار، داستانتان را به جای درستی نرسانید -فارغ از اینکه چقدر از لحاظ فنی و تکنیکی آن را زیبا ساختهاید و یا چه عوامل حرفهای دارید- مردم از دیدن آن لذت نمیبرند و آن را کنار میگذارند.
پس یادتان باشد: “همیشه داستان اولویت دارد!” مطمئن شوید داستانتان درست بیان شده قبل از اینکه بخواهید به مراحل بعدی قدم بگذارید.
در انیمیشنسازی -برخلاف فیلمسازی- غالباً فیلمنامه همزمان با فرآیند تولید تغییر میکند و کاملتر میشود. در فیلمسازی، تغییر دادن داستان در مراحل فیلمبرداری -که برپایی صحنه و عوامل تولید و بازیگران، نور و محیط در آن نماها تأثیرگذارند- هزینه گزافی به تهیهکننده وارد میکند. هر چند در انیمیشن این مشکلات با این شدت وجود ندارد و نماها در محیطی مجازی تولید میشوند، ولی هر چقدر شما در مرحله ایده داستان و پرداخت به آن بیشتر زمان صرف کنید، از هدر رفتن وقت و سرمایهتان در مراحل تولید جلوگیری خواهد شد.
حتما بخوانید: انیمیشن سازی چیست؟ [+سیستم مورد نیاز برای ساخت انیمیشن]
2-فیلمنامهنویسی (Script)
بعد از آماده شدن ایده داستان، باید آن را در قالب کلمات پیادهسازی کنید؛ پس گام بعدی، نوشتن فیلمنامه است. این موضوع بسیار مهم است که هر چه زودتر ایدهی خود را به کلمات تبدیل کنید تا اگر مشکلی در داستان شما وجود دارد، قبل از مرحله تولید آن را پیدا کنید. در بسیاری از استودیوهای معروف انیمیشنسازی، این مرحله از مراحل ساخت انیمیشن با مرحله استوریبرد در هم آمیخته میشود و بین این دو مرحله رفت و برگشت اتفاق میافتد تا دیالوگها و تصاویر در بهینهترین حالت خود قرار بگیرند. چیزی که در این مرحله باید به آن توجه کرد آن است که متن ما در خدمت قصهگویی تصویری باشد و باید فرق فیلمنامه با رمان در این مرحله مورد توجه قرار بگیرد. لذا باید یاد بگیرید چطور برای تصاویر، دیالوگ بنویسید.
3-استوریبرد (StoryBoard)
مرحله بعد، طراحی استوریبرد است. استوریبرد به برگههای کاغذی گفته میشد که روی آن نماهای داستان، به ترتیب تصویر میشدند و طراح هر بخش از داستان، بخشی از فیلمنامه را میگرفت، آن را روی تعدادی برگه کاغذ نقاشی میکرد و برای کارگردان ارائه میداد. این مرحله توسط والت دیزنی وارد صنعت انیمیشنسازی شد و به این برگههای کوچک کاغذی “بُرد” گفته میشد. بخاطر اینکه این بُردها داستان را روایت میکردند به آن “استوریبرد” گفته شد. فیلم شما در مرحله استوریبرد نمود بصری پیدا میکند. نزدیک بودن یا دور بودن دوربین از سوژه در این مرحله مشخص میشود؛ حرکت دوربین و احساساتی که توسط آن منتقل میشود نتیجهی جمعبندی در این بخش است؛ ریتم فیلم و هر سکانس در این مرحله تعیین میگردد.
4-پریویز (Previs)
قبل از اینکه وارد مراحل ساخت انیمیشن انیمیت شویم، یک مرحله مهم دیگر نیاز داریم تا مطمئن باشیم که داستانمان درست تعریف شده است و آن مرحله، «پریویز» است. پریویز (Previs) یا پیشتجسم (Pre-Visualisation) به مرحلهای گفته میشود که شکل دیگری از انیماتیک است ولی در آن برای روایت داستان، از مدلهای سهبعدی استفاده میگردد. به نوعی پریویز، نسخه خیلی خیلی اولیهی انیمیت ما خواهد بود، با این تفاوت که تمرکز ما به جای جزئیات فنی، بر روایت داستان و جذاب بودن آن معطوف میگردد. نما در نرمافزار سهبعدی ساخته میشود، اجزا درون آن چیده میشوند، زاویه و حرکت دوربین اصلاح میگردد و حرکات خیلی خیلی ابتدایی برای کاراکترها یا اجزای صحنه ایجاد میشود تا بتوانیم بفهمیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. تأکید میکنیم این انیمیت در حدی خواهد بود که فقط اتفاقی که در حال رخ دادن است را بیان کند و نه بیشتر!
حتما بخوانید: انواع سبک های انیمیشن سازی [+تکنیک های انیمیشن سازی]
5- طراحی کاراکترها و لوازم (Creating Assets)
در این بخش، بسته به ابعاد و نیاز پروژه انیمیشنی خودمان، باید شخصیتها و لوازم مورد نیاز را طراحی کنیم.
در پروژههای سهبعدی، این لوازم شامل ساخت کاراکترها، محیط هر نما، وسایل و اشیای موجود در هر صحنه میباشد. ما از طراحیهای مفهومی و مدل شیتها به عنوان رفرنس استفاده میکنیم تا این بخش را پیش ببریم و تکمیل کنیم. این وسایل، پس از طراحی برای ریگبندی (استخوانبندی) در اختیار متخصصین ریگبند قرار میگیرند تا درفضای 3بعدی کنترلکنندههایی به آنها اضافه شود که بتوانیم آنها را در مرحله انیمیت راحتتر جابجا کنیم یا بچرخانیم.
در پروژههای دوبعدی، طراحی بکگراند، نهاییسازی طراحی برگه مدل کاراکترها و در صورت لزوم، ریگبندی کاراکتر در نرمافزارهای دوبعدی مدنظرمان، جزو این مرحله به حساب میآیند. برای استاپموشنها، ساخت محیط هر نما، عروسکها، لوازم دورن صحنه و بخشهای مختلف لباسها در این مرحله صورت میپذیرد.
6- انیمیت (Animate/Animation)
این مرحله، جایی است که زندگی در شخصیتهای ما دمیده میشود. کاراکترها شروع به حرکت میکنند و میتوانیم نتیجه رشتههایی که تا به حال بافتیم را با جان بخشیدن به شخصیتهایمان ببینیم.
خیلی زیباست که این اتفاق را در برابر چشمانمان مشاهده کنیم، ولی زمان زیادی خواهد برد. انجام نادرست آن، میتواند انیمیشن شما را با وجود یک داستان خوب و سرحال نابود کند! انیمیت بد یک انیماتور در یک انیمیشن، مثل بازی بد یک بازیگر در یک فیلم است که حتی اگر داستان و جلوههای ویژه خوبی داشته باشد، مخاطب آن را باور نمیکند. حرفهای شدن در این مرحله نیازمند دانستن قواعدی مشخص است و وجه تمایز افراد موفق در این زمینه، تمرین و خلاقیتی است که پس از یادگیری این اصول بکار میگیرند.
7- بافتدهی | نورپردازی | رندرگیری (Texturing | Lighting | Rendering)
این مرحله از مراحل ساخت انیمیشن بیشتر برای انیمیشنهای 3بعدی به کار میرود؛ اگر چه انیمیشنهای 2بعدی هم مراحلی مشابه چنین مرحلهای را پشت سر میگذارند. استاپموشنها هم بیشتر زمان خود را برای قاببندی و ایجاد افکتهای مختلف روی تصاویر ثبت شده صرف میکنند.
در کارهای 3بعدی، باید روی مدلها، بافتدهی صورت بپذیرد، این مانند آن است که مواد با جنسهای مختلف را به بخشهای مختلف مدل خودمان اختصاص دهیم. برخی از ان مواد با جنسهای مختلف، فلزها را شبیهسازی میکنند، برخی پلاستیکها را، برخی برای پوست بدن انسان به کار میروند و برخی هم برای موها!
سپس فرآیند نوردهی توسط منبعهای نور مجازی انجام میشود که دقیقاً نمایانگر عملکرد نور در طبیعت است.
8- تدوین | اصلاح رنگ (Editing | Color Correction)
زمانی که فریمهای ما در نرمافزارهای کامپوزیت، با هم تلفیق و آماده شدند، آنها را دوباره در نرمافزار تدوین خودمان برمیگردانیم و با نماهای پریویز جایگزین میکنیم؛ درست مانند جایگزینی نماهای پریویز به جای نماهای انیماتیک. در این مرحله، قادر خواهیم بود تا نسخه نهایی فیلممان را برای اولین بار روی نوار زمان نرمافزار تدوینمان ببینیم. البته هنوز هم نمیتوان به آن نسخه نهایی گفت. چرا که نماهای انیمیشنمان، نیاز به اصلاح رنگ دارند.
اصلاح رنگ، فرآیند دستکاری رنگ هر نما به صورت انفرادی است، تا با نمای قبل و بعد خود، همخوانی داشته باشد. همینطور در مرحله اصلاح رنگ، مطمئن خواهیم شد که نمایی با بخشهای سفید یا سیاه بیش از اندازه، وجود نخواهد داشت. علاوه بر رعایت نکات فوق، ممکن است فضای بصری برخی نماها، نیاز به اصلاح داشته باشد. مثلاً اگر شخصیت اصلی ما در یک سفر تخیلی وارد یک جنگ مخوف میشود که پر از یأس و نامیدی است، با اصلاح رنگ نماهای مربوط به جنگل مخوف، میتوانیم این حس را در مخاطب تشدید کنیم.
پک پیشنهادی: پکیج جامع پریمیر از مقدماتی تا پیشرفته (پروژه محور)
9- موسیقی | صداگذاری (Music | Sound Design)
موسیقی را با افکتهای صوتی مثل راه رفتن، صدای باد و دیالوگهای کاراکترها اشتباه نگیرید. بخاطر آنکه انیمیشن یعنی ساختنیک دنیای دیگر از صفر، این بدان معناست ک همه چیز باید از نو خلق شوند. حتی اگر آن چیزها جزو بدیهیات باشند. بسیاری از انیمیشنهای حرفهای، تیمی متخصص دارند که تمامی صداهای موجود در فیلم را خودشان تولید میکنند ولی در پروژهای سادهتر، از گنجینه صداهای آماده که در سایتهای آنلاین یا پکهای نرمافزاری وجود دارد هم استفاده میشود.
طراح صدا، در نهایت موسیقی فیلم را با صدای محیط و دیالوگ کاراکترها در یک جا قرار داده و میزان شدت هرکدام را نسبت به یکدیگر تنظیم میکند که به این کار Level کردن گفته میشود. در نهایت پس از گذراندن مراحل ساخت انیمیشن فوق، رندر نهایی انیمیشن ما با نسخه کامل از صدا و موسیقی و افکتهای تصویری آماده پخش است که میتوانیم آن را در اختیار توزیعکنندگان قرار دهیم.
چرا هزینه تولید انیمیشن زیاد است
۱- داستان، کارگردانی، صدا و …
در مراحل ساخت انیمیشن تیم بسیار قوی شامل داستان نویسان، نمایشنامه نویسان، کارگردان های هنری، افرادی که کار افکت های صدا را انجام می دهند و بسیاری دیگر حضور دارند. تولید یک داستان که بتواند بیننده را با خود همراه کند یک کار بسیار ظریف و پر زحمت است. شاید در یک فیلم لایو اکشن، بازیگران بتوانند ضعف فیلمنامه را پوشش دهند و بیننده را با خود همراه کنند، اما در انیمیشن، اگر داستان خوب نداشته باشید نمی توانید بیننده را جذب کنید و به احتمال بسیار زیاد پروژه شما شکست می خورد. در انیمیشن همه چیز بستگی به گیرایی داستان و جذاب بودن کاراکتر ها دارد.
۲- خلق آثار هنری
هر فریم از انیمیشن از میلیون ها قسمت مجزا تشکیل می شود . مثلا برای کاراکتر «سالی» در شرکت هیولاها ۲٫۳۲۰٫۴۱۳ رشته مو که به صورت مجزا نام گذاری شده بود بر روی بدن او وجود داشت. و زمانی که او حرکت می کرد، انیماتور ها مجبور بودند تک تک مو های او برای طبیعی تر شدن صحنه و با کیفیت تر شدن کار انیمیت کنند. هر فریمی که «سالی» در آن حضور داشت چیزی حدود ۱۱ الی ۱۲ ساعت انیمیت آن به طول می انجامید. (هر ساعت از فیلم چیزی حدود ۱۰۰٫۰۰۰ فریم و یا بیشتر دارد)
۳- هزینه های استودیو
در استودیویی مثل پیکسار چیزی حدود ۶۰۰ نفر برای سه تا چهار سال بر روی یک فیلم کار می کنند و آن ها برای کار کردن و خلق آثار هنری نیاز به جای مناسب، ابزار قدرتمند و حقوق مکفی دارند.
۴- هزینه های سرور
تولید انیمیشن نیازمند محاسبات بسیار پیچیده کامپیوتری است. تک تک فریم های یک فیلم انیمیشنی باید رندر شوند تا یک فیلم انیمیشن تولید شود. برای رندر انیمیشنی همچون داستان اسباب بازی به رندر فارمی با ظرفیت ۵٫۰۰۰ دستگاه نیاز است که تمام مدت سال مشغول رندر کردن باشند و این کار نیازمند محاسبات بسیار زیاد و پیچیده، نیروی پشتیبانی و انرژی بسیار زیاد است.
حتما بخوانید: مراحل ساخت موشن گرافیک حرفه ای [5 مرحله – صفر تا 100]
نتیجه گیری
مراحل ساخت انیمیشن، سیر اجمالی بخشهایی بودند که نیاز داریم در آنها متخصص شویم تا در صنعت انیمیشنسازی حرفی برای گفتن داشته باشیم. پس اگر تا به حال برای خودتان بهانهای داشتید که “نمیدانم از کجا باید شروع کنم”، این مطلب بهانه را از شما میگیرد تا با پیدا کردن علاقه خود، در یک زمینه متمرکز شوید و شروع به کسب تخصص در آن زمینه کنید. البته این نکته هم مهم است که در این مطلب بلند به تمامی تخصصهای موجود مثل ریگبندی، مدلسازی 3بعدی و … نپرداختیم؛ چرا که اگر میخواستیم تمامی تخصصهای این عرصه را ریز به ریز معرفی کنیم، از حوصله خارج و مطلب، بسیار طولانیتر از نسخه فعلی میشد، اما تلاشمان بر این بود که بخشهای اصلی انیمیشنسازی را معرفی کنیم که پس از محدود کردن علاقه خودتان در یک بخش، به دنبال متخصص شدن در زیربخشهای همان تخصص بروید.
درباره آرش اخوان
تجربه ی فعالیت 11 ساله در حوزه تدوین و گرافیک در شبکه 2 – 3 و شبکه نسیم و همچنین سابقه ی 5 ساله در حوزه تولید محتوا و سئو
سایر نوشته های آرش اخوان
دیدگاهتان را بنویسید