اصول طراحی لوگو موشن [+موارد استفاده از لوگو موشن]

اصول طراحی لوگو موشن [+موارد استفاده از لوگو موشن]
لوگو قلب هویت هر برند است. این ابزار گرافیکی، نشان دهنده شخصیت و هویت یک شرکت یا محصول است. بی شک نقش مهمی در استراتژی برند نیز دارد. یک لوگوی قوی میتواند ارتباط قوی با مخاطب هدف ایجاد کند. اگر طراح لوگوموشن کار خود را به درستی انجام دهند، لوگو یک تصویر موثر از برند ایجاد خواهد کرد. در ادامه به عنوان پایه ای برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موفق عمل خواهد کرد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل با اصول طراحی لوگو موشن آشنا شوید.
با یک لوگو موشن اختصاصی که توسط یک طراح حرفه ای برای شما طراحی شده است. هویت برند خود را نشان دهید. به ایده نیاز دارید؟ در اینجا ما چند نمونه عالی از لوگو موشن های بینظیر از جامعه طراحان جهانی جمع آوری کرده ایم. برای لوگوموشن خود الهام بگیرید و برای یک طراحی لوگو موشن عالی برنامه ریزی کنید.
اصول طراحی لوگو موشن چیست؟
-
۱. زمان، فاصله و ریتم
موشن گرافیک ۴ بعد را به طراحی گرافیکی اضافه میکند. این اصل حول راههایی است که ما میتوانیم با زمان تعامل داشته باشیم و نرخ فریم انیمیشن را تغییر دهیم. همچنین در اصول ساخت لوگو موشن میتوانیم نحوه تغییر اشیا را نسبت به صداها تغییر دهیم
- ۲. نمودارهای Eases
این اصل به جنبه فنی طراحی حرکت و نحوه بکارگیری آن به صورت خلاقانه اشاره دارد. اینکه چقدر سریع و روان چیزی در یک ویدیو تغییر میکند، بر احساس ما نسبت به آن تأثیر می گذارد. Easesها نمودارهایی هستند که ما از آنها برای متحرکسازی نرخ تغییر ویژگیهای مختلف استفاده میکنیم.
- ۳. جرم و وزن
در دنیای واقعی، حرکت یک جسم فیزیکی بر اساس جرم و وزن آن است. ماشین یک جسم سنگین است، بنابراین اگر به سرعت در حال حرکت باشد، برای توقف آن نیروی زیادی لازم است. از طرف دیگر، یک ماشین اسباب بازی را میتوان به راحتی متوقف کرد، حتی اگر با همان سرعت ماشین واقعی حرکت کند.
مهمه که هنگام متحرک سازی تصاویر، به این فکر کنید که تصویر شما چه وزنی دارد و چگونه بر نحوه حرکت آن تأثیر میگذارد. به این دلیل که چشمان ما برای تفسیر دنیای واقعی طراحی شدهاند، نه تصاویر انتزاعی. در صورت علامندی به یادگیری لوگو موشن می توانید سری به دوره آموزش لوگو موشن پروژه محور موشن کده بزنید.
- ۴. پیش بینی
قبل از انجام هر حرکتی، ابتدا بدن شما در جهت مخالف حرکت میکند تا بتواند قدرت کافی برای اجرای حرکتی که میخواهید انجام دهید داشته باشد. برای تاکید بر یک تغییر و نشان دادن اینکه این تغییر به نیروی زیادی نیاز دارد، بهتر است در اصول ساخت لوگو موشن ابتدا یک تغییر معکوس اضافه کنید.
- ۵. قوسها
به طور کلی حرکت در طبیعت در خطوط مستقیم اتفاق نمیفتد. نیروهای زیادی روی نحوه حرکت یک جسم در فضا تأثیر میگذارند مانند گرانش و … . برای طبیعیتر کردن انیمیشنهایتان، قوسهایی را به حرکت تصاویرتان اضافه کنید.
- ۶. کشش
زمانیکه اجسام در واقعیت حرکت میکنند، با نیروهایی از زمین یا هوا مواجه میشوند که روی شکل آنها تأثیر میگذارند. حال هرچه این اجسام شکل پذیرتر باشند، این تغییر بیشتر رخ میدهد. به کار بردن این مورد در موشن گرافیک به انیمیشن جان بیشتری میبخشد.
حتما بخوانید: لوگو موشن چیست Logo Motion [انواع+مزایای لوگو موشن]
- ۷. همپوشانی
همانطور که اجسام دارای حرکات پیش بینی شده هستند، برای متوقف کردن آنها نیز نیروی زیادی صرف میشود. به یاد داشته باشید که متحرک کردن پارامترهای مختلفی به طوری که همه آنها در یک زمان به پایان نرسند، میتواند به طبیعیتر نشان دادن انیمیشن کمک کند.
- ۸. اغراق
وقتی به یک شی واقعی نگاه میکنیم، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم واقعی نیست. یک مربع ساده را در نظر بگیرید که تمام ویژگیهای یک شی را دارد اما هویتی ندارد. پس چگونه میتوانیم یک موشن از مربعی بسازیم که توجه بیننده را به همان شکلی که یک شخص آن را میبیند جلب کند؟
پاسخ: بله؛ حرکات مربع را اغراقآمیز طراحی کنید.
اگر در تغییرات مربع اغراق کنیم، میتوانیم کمبود ویژگیهایی را جبران کنیم که واقعی بودن آن را نشان میدهند. برای این کار در اصول ساخت لوگو موشن اگر مربع نیاز به پریدن دارد، آن را طولانیتر در هوا معلق کنید، یا سعی کنید سریعتر بیافتد.
نکاتی چند در مورد طراحی یک لوگو موشن کاربردی
در حین اصول طراحی یک لوگو موشن، سه نکته را باید رعایت کنید تا به نتیجه برسید. این نکات عبارتند از:
- هدفگذاری کردن
برای این که بتوانیم یک لوگوم وشن استاندارد و کاربردی طراحی کنیم، ابتدا باید هدفگذاری کنیم و تمام جزئیات طرح مورد نظر خود را روی کاغذ پیاده کنیم.
توجه داشته باشید که این کار کاملاً تخصصی است و برای این که به بهترین نحو ممکن انجام شود، باید آن را به یک فرد متخصص و باتجربه بسپاریم. در غیر این صورت به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید و شکست میخورید.
-
رعایت خلاقیت
نکته دیگری که در حین طراحی یک لوگوموشن باید جدی گرفته شود، رعایت خلاقیت است. یک لوگوموشن، در حالی میتواند مؤثر باشد که جدید و خلاقانه باشد و بتواند مخاطب را غافلگیر کند.
- خلاصه بودن
یک لوگو موشن در صورتی کارایی لازم را خواهد داشت که هم کامل باشد هم خلاصه و موجز و اگر نه مخاطب خیلی زود از دیدن آن خسته میشود و به ادامه آن توجهی نمیکند.
حتما بخوانید: مزایای داشتن لوگو موشن [+هزینه ساخت لوگو موشن]
لوگو موشن را در کجا استفاده کنیم؟
- سوشال مدیا (رسانه های اجتماعی)
رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام به یکی از محبوب ترین پلتفرم ها برای مردم تبدیل شده اند که افراد برای مقاصد مختلف مانند وقت گذرانی، دانستنی های روز، اخبار، خرید وسایل زندگی، خوراکی و … در آن هستند. استفاده از پتانسیل سوشال مدیا برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی و برندینگ به هر مجموعه ای پیشنهاد می شود. استفاده از لوگوموشن در ابتدای تبلیغات، ویدئو های آموزشی، استوری، پست و … شرکت تاثیر بسیار خوبی روی ذهن مخاطب خواهد گذاشت.
- وبسایت یا صفحه فرود (لندینگ پیج)
اضافه کردن یک لوگو موشن در سایت یا لندینگ پیج می تواند به تقویت برند شما و همچنین کاهش نرخ پرش کمک کند. وقتی بازدیدکنندگان سایت بجای لوگو ایستا با انیمیشن لوگوی شما مواجه می شوند، به طور ناخودآگاه زمان بیشتری را در صفحه می گذرانند. این شاخص به تنهایی تأثیر مثبتی روی رتبه بندی و سئو سایت شما دارد.
- ارائه و پرزنتیشن
آیا دموی محصول یا خدمات ارائه می دهید؟ یا ویدیوهای توضیحی دارید که آنچه را که باید ارائه دهید یا نحوه استفاده از محصول یا خدمات خود را تجزیه و تحلیل می کند؟ در تمام این سناریوها و موارد دیگر، استفاده از لوگو موشن میتواند به شما کمک کند اطلاعاتی را که به برند خود ارائه میدهید، یکپارچه کنید.
- ویدئو های تبلیغاتی
ویدیوهای تبلیغاتی می توانند طیف وسیعی از موضوعات را در بر گیرند. میتوانید یک راهاندازی محصول یا توسعه خدمتی جدید، یک رویداد در آینده، یا یک جشنواره فروش نزدیک را تبلیغ کنید. ویدیوهای تبلیغاتی شما در مورد هر چه باشد، مطمئن شوید که انیمیشن لوگوی خود را اضافه کنید. این تضمین می کند که حتی اگر محتوای ویدیوهای شما تغییر کند، مخاطبان شما می دانند که کدام برند آن را به آنها ارائه می دهد.
- Intro ویدئوهای برند:
با توجه به تحقیقات کارشناسان در سال 2018، تقریبا تمامی صاحبان کسب و کارهای موفق از ویدئو برای تبلیغات کاری خود استفاده می کنند و نتایج پرسش و پاسخ ها نشان داده است که حدود 89 درصد صاحبان برنده قصد دارند در ساخت ویدئو هزینه ی بیشتری هم بکنند. با توجه به رقابت روز افزون کمپانیها و برندها در ساخت ویدئو، با کمی خلاقیت می توانید تاثیر ویدئوی خود را افزایش دهید. از اینرو استفاده از لوگو موشن در ابتدای ویدئوی تبلیغاتی و قبل از شروع محتوای اصلی، شما را در دید مخاطب حرفه ای و با اعتماد به نفس نشان خواهد داد.
- Outro ویدئوهای برند:
ویدئوی برند شما ارائه دهنده هر چیزی که باشد، اگر در زمان پخش ویدئوی تبلیغاتیتان لوگو موشن را علاوه بر Intro یا آغاز ویدئو در Outro یا پایان نیز به کار ببرید تاثیر ویدئوی تبلیغاتی شما چند برابر خواهد شد، و تصویری از لوگوی شما در ذهن مشتریان و مخاطبان حک خواهد شد و بنابراین با پایان دادن ویدئوی تبلیغاتی با لوگو موشن برند، ماندگاری را افزایش خواهید داد. بنابراین استفاده از لوگو موشن در پایان ویدئوهای تبلیغاتی را نیز در نظر داشته باشید.
پک پیشنهادی: دانلود پک 12 پروژه لوگو موشن آماده 2022 افتر افکت
یک لوگو موشن حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
زمانی که اصول طراحی لوگو موشن خود را به طراحان حرفهای میسپارید، انتظار ارائه یک لوگو موشن حرفهای و جذاب را از طرف آنها خواهید داشت. برای تشخیص یک لوگو موشن که بهصورت حرفهای طراحی شده باشد، چند ویژگی مد نظر است که با هم آنها را بررسی خواهیم کرد.
- همخوانی لوگو موشن با کسب و کار شما
فرقی نمیکند چه شغلی دارید، اگر هنوز در بازار کار خود موفق به مطرح کردن برند خود نشدهاید و قصد دارید از لوگو موشن برای برندینگ شغل خود استفاده کنید، لوگو موشن شما باید با نوع کسب و کارتان همخوانی لازم را داشتهباشد. البته در این بین شاید بعضی از لوگوها همچون نایک و یا اپل را دیده باشید که ربطی به کسب و کارشان نداشتهباشد؛ اما باید توجه داشتهباشید که این کمپانیها سالهای زیادی است که خود را ثابت کردهاند و حتی بدون داشتن یک لوگوی مرتبط با کسب و کارشان، اکثر افراد آنها را میشناسند.
- معنادار بودن لوگو موشن
هرگاه که قصد طراحی لوگو و یا لوگو موشن را داشتهباشید، باید دقت کنید که لوگویی که استفاده میکنید معنا و مفهوم کسب و کار شما را در یک نگاه به مخاطب برساند. در عین حال، حتما باید به این موضوع توجه داشتهباشید که لوگو موشنی که تولید کردهاید، در هر ابعادی که به نمایش در میآید، قابلیت خوانایی بالایی داشتهباشد.
- زیبایی و جذابیت
لوگو موشنی که قرار است آن را طراحی کنید، باید در عین سادگی، زیبا و جذاب باشد. برای اینکار باید سعی کنید از طرحها و رنگهای مناسب و مطابق با کسب و کارتان استفاده کنید تا مخاطب مجذوب آن شود. بهاین ترتیب، مخاطبین کاملا تحت تاثیر لوگو موشن شما قرار میگیرند و برای همیشه آن را در ذهن خود میسپارند.
نتیجه گیری
همانطور که مکررا در این مطلب گفته شد، لوگو موشن یکی از بهروزترین و کاربردیترین ابزارهایی است که شما میتوانید با کمک آن کسب و کار خود را تبلیغ کرده و محتوای خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان نشان دهید. در این مطلب تلاش کردیم که بهطور کامل بگوییم اصول طراحی لوگو موشن چیست و شما را با انواع و کاربردهای آن آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزانی که به لوگو موشن و نحوه طراحی آن علاقمند هستید کاربردی بوده باشد و در آینده بتوانید بهکمک آن، ایدههای خود را بهصورت کاملا حرفهای طراحی کنید.
درباره آرش اخوان
تجربه ی فعالیت 11 ساله در حوزه تدوین و گرافیک در شبکه 2 – 3 و شبکه نسیم و همچنین سابقه ی 5 ساله در حوزه تولید محتوا و سئو
سایر نوشته های آرش اخوان
دیدگاهتان را بنویسید